"DI SAAT HATI DI BELENGGU DUKA MUNGKIN TIKA ITU DOSA BERTAKHTA"...

POLITIK: Duit Sekupang

Khamis, 25 September 2008


Biar aku di perantauan aku juga merasai kenaikan harga minyak .Segala-galanya naik tak kira kecil atau besar.. melihat berita menter kita telah turun harga rasa seronok juga tapi aku pelik laaa ... Kenapakah sikit sangat dia turunkan? Semua penulis juga blogger menulis kenapa sewaktu naik bernafsu sekali ? Tetapi sewaktu nak turunkan tiada bernafsu nak turunkan banyak sikit.. Mungkin dia berpuasa nafsu dia sekat laaa... Apapun sekupang turun tidak ada faedahnya pada kita rakyat yang tidak menentu pendapatan... Aku juga simpati dengan mereka di tanahairku.. Disini minyal jauh lebih murah dari Malaysiaku ... entahtlah ungkapan yang sukar nak dibicarakan dalam hati .. Duit raya sekupang dulu kalau dapat dibuang saja atau di buat beli gula-gula saja.. Tapi menteri kita bagi sekupang duit raya nak hidupkan motosikal pun belum tentu .. El KAHFI




Sepenuhnya

ENGKAU YANG SATU








Jangan kita berkata cinta seandai hati bergantung cinta pada yang fana,jangan merayu cinta andai hati merindu dusta,jangan menagih rindu di hati andai alpa menapak di hati ........



Jika Aku Jatuh Cinta ...

Cinta
Sebuah kata singkat yang memiliki makna luas. Walaupun belum di definisi secara pasti,namun kesan cinta diakui oleh semua orang.

Imam Al-Ghazali mengatakan cinta itu ibarat pohon kayu yang baik.
Akarnya tetap di bumi, cabangya di langit dan buahnya lahir batin, lidah dan anggota-anggota badan.
Ditujukan oleh pengaruh-pengaruh yang muncul dari cinta itu dalam hati dan anggota badan,seperti ditunjukkanya asap dalam api dan ditunjukkanya buah dan pepohon.

Cinta sejati hanyalah pada Rabbul Izzati. Cinta yang takkan bertepuk sebelah tangan.
Namun Allah tidak melarang cinta hamba-Nya.Dia berikan kita cinta kepada anak isteri,suami,orang tua,kaum muslimin dan lain-lainnya.

Tapi cinta itu tentu posisinya tidak melebihi cinta kita pada Allah,
kerana Allah mengatakan,

"Katakanlah! 'Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu,
kaum keluargamu, harta-benda yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khwatiri akan rugi dan rumah tangga yang kamu senangi (manakala itu semua) lebih kamu cintai dari pada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah akibat-Nya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasik."

Syair ada berkata:
seorang kekasih mengharapkan kekasihnya akan cintanya.. daripada cinta lah iya mengharapkan padanya
kerinduan...dari rindunya lah iya mgenharap pertemuan ....

kepahlawanan para pejuang juga tidak terlepas dari pengaruh cintanya seorang pemuda kepada pemudi.

Umar bin Abdul Aziz berjaya memenangkan pertarungan cinta sucinya kepada Allah dari pada cinta tidak bertuannya kepada seorang gadis.

Bagaimana Rabiatul Adawiyah menolak cinta Hassan Basri hanya kerana hebatnya cinta beliau pada kekasihnya yang satu...

Bagaimana cinta Mashitah dan keluarganya pada iman yang penuh kemanisan meleburkan cinta keluarganya bersama didalam kawah yang panas.


Tidak ada yang salah pada cinta. Berusahalah meletekkan pada tempat,
waktu dan disisi yang tepat.








Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu.

Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu

Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling
pada hati-Mu.

Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang
merindui syahid di jalan-Mu.Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.

Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu
melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.

Ya Allah Engaku mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu, telah berjumpa pada taat pada-Mu, telah bersatu dalam dakwah pada-MU, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.

Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tiada pernah pudar.

Lapangkanlah dada-dada kami dengna limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu.


el-kahfi..
Sepenuhnya

SIAPA TEMAN , SAHABAT DAN KAWAN?

Selasa, 23 September 2008

Sahabat kita adalah cermin kepada kita,ramai kita tertipu keraNa sahabt.

KALAU MENCARI TEMAN.......

ISLAM merupakan agama yang lengkap dalam semua aspek kehidupan sama
ada
dari segi ilmu pengetahuan, ekonomi, politik dan juga sosial. Oleh
itu,
dalam kehidupan sosial, kita telah disediakan beberapa garis panduan
yang kalau diikuti boleh mendatangkan kebaikan dan menghindarkan
keburukan.

Contoh kehidupan bersosial ialah soal mencari sahabat. Kita
dinasihatkan
supaya berhati-hati memilih sahabat kerana Islam menegah kita
mancari
sahabat yg boleh membawa kpd kemungkaran.

Seperti fiman Allah SWT dalam surah Kahfi ayat 29 yang bermaksud :

"Janganlah engkau mengikuti orang yg telah Kami lupakan hatinya
untuk mengingat-ingat (berzikir) pada Kami dan ia suka mengikuti
hawa
nafsunya."

Sekiranya kita memilih sahabat yang terlalu cintakan dunia dan
mementingkan hawa nafsunya, sahabat itu akan merugikan kita. Malah,
lambat-laun, kita mencari sahabat yang soleh yg paling ingat
-mengingati ke jalan yang diredhai oleh Allah SWT.

Hal ini dijelaskan oleh Rasulullah SAW dalam sebuah hadis yang
bermaksud :

"Seseorang itu menurut agama (aturan) kekasihnya, maka oleh sebab
itu
baiklah seseorang dari kamu semua itu meniliti orang yang dikasihi."



WASIAT AL-QAMAH

Sifat-sifat yang perlu ada pada seseorang yg ingin kita jadikan
sahabat
bolehlah kita contohi daripada wasiat yang diberikan oleh al-Qamah
kepada anaknya.......

Katanya :

"Hai anakku, jikalau engkau rasa perlu bersahabat dengan seseorang
maka
pilihlah yang mempunyai sifat-sifat ini iaitu :

Jikalau engkau melayaninya, ia suka melindungi, jika engkau
bersahabat
dengannya, ia akan merupakan hiasan dirimu dan jika engkau
dalam keadaan kekurangan nafkah, ia suka mencukupi keperluanmu.

Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan
untuk
memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan
rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, ia
suka
menghitung-hitungkan.

Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan
untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan
rasa
terharu, dan dianggap sangat berguna, sedangkan jikalau ia
mengetahui
tentang tungkan keburukan dirimu lalu ia suka menutupinya.

Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya,
pasti
ia memberi, jikalau engkau diam, ia mulai menyapamu dahulu dan jika
ada
sesuatu kesukaran dan kesedihan yg menimpa dirimu, ia suka membantu
dan
meringankanmu serta menghiburkanmu.

Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan
ucapan
dan bukan selalu mempercayainya sahaja. Jikalau engkau
mengemukakan sesuatu persoalan yang berat, ia suka mengusahakannya
dan
jikalau engkau berselisih dengannya, ia suka sekali mengalah
untuk kepentinganmu."


Saiyidina Ali KWJ menjelaskan tentang sahabat yang baik. Antara
lain,
beliau menyatakan...

"Sahabat yang sebenar-benarnya ialah orang yang ada di sampingmu. Ia
suka membabitkan dirinya sendiri dalam bahaya demi untuk
kesejahteraanmu."

Saiyidina Ali KWJ bukan setakat bercakap kosong, malah telah
membuktikan
kata-katanya dengan mengambil alih tempat tidur Rasulullah SAW
sewaktu
baginda bersama Saiyidina Abu Bakar merancang untuk berhijrah ke
Madinah. Walaupun Saiyidina Ali KWJ tahu risiko
yang terlalu tinggi akan dihadapinya kerana pemuda-pemuda Quraisy
bercadang untuk menyerbu rumah Rasulullah SAW dan membunuhnya,
tetapi
Saiyidina Ali KWJ sanggup menghadapi bahaya itu atas dasar
kepentingan keselamatan sahabatnya.

Atas pengorbanan dan kesetiaan beliau, Allah telah menyelamatkan
beliau
daripada dibunuh oleh pemuda-pemuda Quraisy itu.

Contoh persahabatan lain yg boleh diteladani ialah persahabatan
Saiyidina Abu Bakar dengan Rasulullah SAW. Saidina Abu Bakar
sentiasa
mempercayai dan mengiakan apa yang Rasullullah SAW katakan. Sebagai
contoh, sewaktu Rasulullah SAW menceritakan perjalanan Isra' dan
Mi'raj
kepada semua orang di Kota Mekah, mereka tidak mempercayai cerita
Rasulullah SAW malah mengejek-ngejek dan menuduh baginda sebagai
pembohong.

Mereka yang tidak percaya kepada cerita Rasulullah SAW telah pergi
berjumpa dengan Saiyidina Abu Bakar untuk menanyakan sama ada cerita
tersebut benar atau sebaliknya. Tujuan mereka adalah untuk
mentertawakan
Saidina Abu Bakar yang menjadi sahabat baik Rasulullah SAW. Apabila
Saiyidina Abu Bakar mendengar mendengar pertanyaan mereka, dengan
tenang
beliau bertanya semula apakah benar Rasulullah
SAW bercerita sedemikian. Mereka mengatakan begitulah cerita
Rasulullah
SAW lalu tanpa ragu-ragu Saiyidina Abu Bakar menyatakan apa yang
Rasulullah SAW katakan itu semuanya benar.

Saiyidina Abu Bakar bukan setakat mempercayai apa yang sahabatnya
katakan tetapi juga sanggup berkorban harta untuk kepentingan
perjuangan agama Islam yang dibawa oleh sahabatnya.


PENGORBANAN SAHABAT NABI.

Di samping itu, pengorbanan yang paling besar yang diberikan oleh
Saiyidina Abu Bakar kepada Rasulullah SAW ialah apabila sanggup
bersama-sama dengan sahabatnya sewaktu berhijrah ke Madinah.
Penghijrahan Rasulullah SAW ke Madinah bukanlah satu perjalanan yang
selamat kerana orang-orang Quraisy sentiasa memusuhi dan ingin
membunuh
baginda.

Sewaktu dalam perjalanan dari Makkah ke Madinah, Saiyidina Abu Bakar
sentiasa berada di hadapan dan di belakang Rasulullah SAW. Apabila
baginda bertanya akan hal itu, Saidina Abu Bakar menjawab...

"Aku berjalan di hadapan untuk memilih jalan yang baik dan selamat
sementara aku berjalan di belakangmu untuk menjaga keselamatanmu
dari serangan musuh yang mengejarmu."


Sebagai kesimpulan, marilah kita perhatikan nasihat Abu Sulaiman
Tentang
pentingnya memilih sahabat seperti yang dianjurkan oleh Islam.

Katanya...

Janganlah sesekali engkau bersahabat melainkan salah satu daripada 2
orang ini :
Pertama, orang yang dapat engkau ajak bersahabat dalam urusan
duniamu
dengan jujur.

Kedua, orang yang dijadikan sahabat itu dapat menambahkan
kemanfaatan
duniamu untuk urusan akhiratmu.

Jika engkau bersahabat selain daripada 2 orang ini, pastinya engkau
memiliki kebodohan yang luar biasa besarnya.

Wallahu ta'ala a'lam.......
Wassalamu.......>
Al-Fakir Ilallah - Abdul Jamil Lam Al-Qadiri





SUBJECT: KAWAN SEJATI
“Maha suci Allah yang menciptakan berpasang-pasangan semuanya di antara apa-apa yang tumbuhkan bumi dan dari diri mereka sendiri dan dari apa-apa yang tidak mereka ketahui.” (Ya Sin : 36)

KAWAN sejati ialah orang yang mencintaimu meskipun telah mengenalmu
dengan sebenar-benarnya iaitu baik atau burukmu.

HATI yang terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

ORANG-ORANG yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal
terbaik,mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari
setiap hal yang hadir dalam hidupnya.

SAHABAT yang setia bagai pewangi yang mengharumkan.
SAHABAT sejati menjadi pendorong impian.
SAHABAT berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.
KASIHKAN manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana
disitu tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh kebahagiaan

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al Baqarah:216)

KEMAAFAN mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah
melukai hati
kita. Jangan sekali Kemaafan yang diminta hanya sekadar
melepaskan batuk ditangga.

Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat
mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang di beri secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi.

“Jika kamu melahirkan sesuatu kebaikan atau menyembunyikan atau
memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sesungguhnya Allah lagi Maha Pema’af lagi Maha Kuasa”. (An Nisaa’ : 149)


Kita hanya boleh membentuk diri kita sebagai insan
yang berfungsi
sepenuhnya, Ini tidak bermakna kita tidak mengalami cacat cela.

Kerana manusia itu dibekalkan dengan naluri dan sifat ghaflah serta
nasigan iaitu lupa dan lalai"

“Dan barang siapa mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya,
kemudian dia mohon ampun kepada Allah, nescaya ia mendapati Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang”. (An Nisaa’ : 110)

“Barang siapa diberi petunjuk Oleh Allah, dialah yang mendapat
petunjuk; dan barang siapa yang disesatkan Allah , maka merekalah orang-orang yang merugi” (Al-A’Raaf :
178)


Sepenuhnya

JAWATAN KOSONG

Isnin, 22 September 2008

Semua akan dikehendaki hadir tanpa sebarang pengecualian.Anda cuma perlu baca dan pahamkan.


KEKOSONGAN JAWATAN:
a. Ahli Syurga Dari Awal.
b. Ahli Neraka Dari Awal.
c. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil.
Anda tidak perlu bawa pingat.
Anda tidak p! erlu bawa wang atau harta (yg banyak).
Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.
*Sila bawa dokumen asal Iman dan Amal.

PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:
1.Siapa Tuhan anda?
2.Apa Agama anda?
3.Siapa Nabi anda?
4.Apa Kitab anda?
5.Di mana Kiblat anda?
6.Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:
Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:
Sabda Rasullah SAW:

”Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kubu! rnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara terompah (kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya
diletakkan di sebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan
daripada sedekah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan di hujung dua kakinya.

Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat:
dari arasku tidak ada jalan masuk.
Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk.
Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk.
Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal- kebajikan: dibahagianku tidak ada jalan masuk.
Maka malaikat berkata kepadanya: Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) diperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu:
Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki(muhammad) yang kamu dahulu sentiasa
bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?
Maka berkata mayat itu: Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang. Maka berkata alaikat: Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki- laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah Nabi Muhammad saw dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka malaikat berkata kepada mayat itu: Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semul! a di akhirat Insya'Allah.

Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan
itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya" Nampaknya pertahanan kita perlu kuat dari semua aras (kepala, kanan, kiri dan hujung kaki).!
Wallahu-a'lam





Sepenuhnya

BERTANYA DAN BERFIKIR

AKIDAH TRINITI



AKIDAH TRINITI

Pengenalan

Bagi kita orang Islam ramai yang tidak tahu apakah yang difahami oleh umat kristian tentang akidah Triniti ini. Saya akan ambil penjelasan daripada sebuah buku Christian Theology oleh Millard J. Erickson, dalam mukasurat 367;
It appears that Tertullian was right in affirming that the doctrine of the Trinity must be divinely revealed, not humanly constructed. It is so absurd from a human standpoint that no one would have invented it. We do not hold the doctrine of Trinity because it is self-evidence or logically cogent. We hold it because God has revealed that this is what he is like. As someone said of this doctrine.....Try to explain it, and you will lose your mind;......But try to deny it, you will lose your soul.....

Maksudnya:
[ Nampaknya mazhab Tertullian adalah tepat apabila memperkatakan tentang dokrin Triniti bahawa ia diberitahu oleh Ilahi, bukan sesuatu rekaan manusia. Ia seolah-olah tidak munasabah bagi pandangan manusia yang tidak mungkin ia dicipta oleh khayalan manusia. Kami tidak berpegang kepada dokrin Triniti kerana ia adalah terbukti ataupun menyakinkan secara logik. Kami percaya kerana Tuhan telah memberitahu bahawa Dia adalah begitu. Ada orang berkata tentang dokrin ini.........
Jika kamu cuba menjelaskannya, kamu akan akan hilang akal;.....sekiranya jika kamu mengengkarinya, kamu akan sesat....]

Demikinalah secara adil saya ambil petikan apa yang difahami oleh umat kristian tentang akidah Triniti. Bagi mereka, ia disimpulkan sebagai sesuatu misteri keTuhanan, sesuatu yang tidak boleh dijangkau oleh otak manusia. Ia adalah suatu hakikat yang hanya perlu diterima tanpa banyak soal. Ini kerana itulah hakikat Tuhan....Dia adalah Triniti.
Dalam bentuk rumusan, Triniti ialah:
Tuhan Yang Esa = Tuhan Bapa + Tuhan Anak + Tuhan Roh Suci
atau,
One God = The Father + The Son + The Holy Spirit
Sungguhpun ia kelihatan bahawa ada 3 Tuhan, tapi bagi umat kristian ia adalah Tuhan Yang Satu. Ketiga-tiga oknum atau Persons (Father, Son, Holy Spirit), sungguhpun Tuhan berlainan tapi......mereka serasi, sekata dan sama zat. Sebab itulah mereka adalah SATU....iaitu 3 Tuhan yang bersatu mengikut sifat dan zat.




Kritikan

Perlu diingat bahawa akidah Triniti ini ditolak oleh kaum Yahudi dan disanggah oleh kitab suci Al-Qur'an. Mari kita perhatikan alasan-alasannya,
Yahudi Menolak Triniti kerana ia bercanggah dengan kitab Hebrew Bible mereka mengikut apa yang sebenarnya diajar oleh kitab-kitab suci mereka dan alim-ulama dan nenek-moyang mereka semenjak Nabi Ibrahim dan nabi-nabi sebelum zaman
lahirnya Nabi Isa (Jesus). Sepanjang yang mereka fahami daripada kitab-kitab suci mereka, akidah Triniti adalah satu ajaran sesat. Tuhan Yang Satu adalah tetap Satu....tidak pernah ada imbasan bahawa Tuhan itu terbahagi kepada 3 oknum.
Sekiranya akidah Triniti ini adalah jelas terdapat dalam Hebrew Bible, tentu alim-ulama mereka sepakat menerimanya dengan sebulat suara. Tambahan pula, ada dikalangan intelek Barat yang tidak percaya Jesus pernah mengajar akidah ini....tidak mungkin Jesus pernah mengaku dia adalah Tuhan. Akidah ini adalah satu rekaan satu gerakan mazhab zaman selepas hilangnya Jesus dan berkembang secara senyap-senyap....lebih-lebih lagi ia mendapat sambutan orang-orang Eropah. Penyibar mazhab Triniti ialah Paul....pengasas awalnya.

Al-Qur'an Menolak Triniti.

Memang jelas kitab suci Al-Qur'an memperbetulkan akidah yang rusak ini. Al-Qur'an menegaskan sebagai wahyu Ilahi bahawa Tuhan adalah Maha Esa. Tuhan tidak terdiri dari 3 oknum...tidak sekali-kali. Islam membawa manusia kembali ke jalan yang benar. Islam mengajar umat manusia supaya mentauhidkan Allah. Akidah Tauhid adalah akidah yang benar dan murni. Islam mengatakan akidah Triniti itu berbau atau berunsur SYIRIK. Ini bererti orang yang percaya kepada akidah Triniti telah mempersekutukan Allah secara tidak langsung. Walau betapa keras umat kristian menegaskan mereka juga adalah umat yang mengEsakan Tuhan, tapi Allah sendiri menolak dakwaan mereka. Perhatikan maksud ayat
berikut,

Wahai Ahli Kitab, janganlah kamu melampaui batas dalam agama kamu, dan jangan kamu kata terhadap Allah, kecuali yang benar.....dan janganlah kamu mengatakan " (Tuhan itu) TIGA", berhentilah (dari ucapan itu). Itu lebih baik bagi kamu....[Surah An-Nisa'(4):171]

Umat kristian akan membantah bahawa mereka tidak pernah kata Tuhan itu TIGA. Sebenarnya ayat Al-Qur'an tidak bermaksud umat kristian mengira Tuhan ada tiga....tetapi cara pemikiran mereka menigakan Tuhan.




Mereka sentiasa terpaksa berfikir dan mengisarkan pemikiran mereka tentang apa erti TIGA itu. Yang TIGA itulah yang mereka rumuskan sebagai akidah Triniti. Alim-ulama mereka berdebat beratus-ratus tahun lama tentang misteri, rahsia dan hakikat TIGA ini. Allah mengatakan perbuatan mereka itu semua membuang masa. Mereka memperkatakan tentang sesuatu yang tidak wujud. Oleh sebab mereka telah berpecah kepada banyak mazhab, kafir-mengakir antara satu puak sama lain, ia akan berterusan....pada hakikatnya menghabis masa dan umur mereka....mereka itu, apa sekalipun TETAP sesat.

.....oleh itu Allah berfirman.....berhentilah (dari ucapan itu)....Itu lebih baik bagi kamu[Surah An-Nisa'(4):171]

Kita umat Islam patut tahu bahawa akidah Triniti.....isu yang membahas perkara TIGA ini sudah lama dibahas...tapi belum lagi tamat. Mari kita baca huraiannya yang diterjemahkan daripada buku Wycliffe Bible Dictionary bawah topik TRINITY;

Gerakan Gereja pada zaman awal yang menentang polytheism ( mempersekutukan Tuhan) berdasarkan ajaran Old Testament (OT), bahawa Tuhan adalah Esa, terpaksa bertanya: Siapakah Jesus Christ ? Adakah dia semata-mata manusia ? Adakah dia malaikat ? Ataupun adakah dia Tuhan ? Dan jika dia adalah Tuhan, wujudkah dua Tuhan ?
Hampir permulaan abad ke-4, satu gerakan kumpulan gereja di bawah pimpinan Arius menegaskan bahawa Jesus adalah malaikat. Athanasius yang menjadi pembela fahaman orthodoks telah berjaya mengutuk fahaman Arianism di Council of Niceae dalam tahun 325 S.M. Keputusan mengutuk Arianism telah diulangi dan Nicene Creed ( Akidah Nicene ) telah diterima di Council of Constantinople dalam tahun 381 S.M.
Perdebatan di council itu berkisar atas makna Son of God ( Anak Tuhan ). Penyokong Arian berkata Sonof God telah wujud sejak azali lagi; ia adalah makhluk and ciptaan, dan tidak sama zat dengan Father ( Tuhan Bapa ), maka bukan Tuhan yang sebenarnya.
Anthanasius, di sebaliknya, membicarakan tentang perbezaan antara makna "keanakan" segi moral dan hakikat.Yang mana setiap orang kristian adalah anak Tuhan ( segi moral ), dan anak yang hakiki ialah seperti Isaac ialah anak Abraham. Jika Jesus adalah anak dari konteks moral, dia adalah sama dengan kita semua dan bukan anak tunggal Tuhan ( the only begotten Son ).

Pendokong Arian menjawap bahawa Jesus dilahirkan sebagai anak tunggal kerana dia berasal hanya daripada Bapa, sementara kita semua dilahirkan ( dianggap sebagai anak ) Tuhan melalui - kepercayaan - kepada Anak Tuhan. Akan tetapi konsep ini akan menjadikan kita semua anak-anak Jesus. Dia akan dikira sebagai pemisah antara kita dan bukan menyatukan kita dengan Tuhan.

Perdebatan berterusan secara terperinci. Arius menggunakan ayat Proverb 8:22., " Tuhan telah menciptakan aku pada permulaan kerjanya" untuk membuktikan bahawa Jesus adalah makhluk. Sebaliknya Anthanasius mentafsirkan ayat ini sebagai menerangkan bahawa ia menunjukkan sifat kemanusiaan Jesus ( human nature ).
Council itu akhirnya menolak dakwaan Arius bahawa Anak ada keserupaan dengan Bapa ( iaitu berlainan zat ), umpama timah serupa dengan perak, dan Council ini telah menerima rumusan akidah Nicene Creed yang mana zat Anak dianggap sama zat dengan Bapa.
Pengkritik mempersendakan teologi dan Council itu kerana berbalah tentang perkara remeh-temeh. Pokok perdebatannya ialah sama ada Jesus adalah " zat yang sama " ( homoousios ) dengan Bapa ( yang mana Jesus adalah Tuhan sepenuhnya
"fully God") ATAUKAH sama ada Jesus itu adalah " zat yang serupa " dengan zat Bapa ( homoiousios ) yang dengan itu Jesus adalah darjat zat yang lebih rendah dibandingkan dengan zat Bapa.....ia adalah perbezaan antara Tuhan dan makhluknya.
Dokrin Triniti ini juga dikritik atas dasar ia memperkenalkan tema-tema kufur (pagan) falsafah Greek ke dalam kristianiti. Ini jauh sekali dari kebenaran.

Alasannya ialah:
Pertama: Athanasius dalam pembahasannya tidak menggunakan falsafah Greek, malahan menggunakan sumber Bibel sepenuhnya.
Kedua: Sebenarnya, Arius ialah orang yang menggunakan kaedah falsafah Greek yang menjadi sifat-sifat ketinggian ketuhanan kepada manusia (Jesus) yang dia anggap nbertaraf lebih rendah dari Tuhan.
Ketiga: Rumusan akidah Nicene Creed telah membuang unsur-unsur kufur falsafah Greek yang pernah diperkenalkan oleh Origen dan bapa-bapa teologi yang lain.
Contohnya ialah dokrin "eternal generation of the Son" ( Tuhan Anak dilahirkan semenjak zaman azali lagi) yang menunjukkan rumusan Nicene, "Begotten of the Father before all worlds" ( Dilahirkan oleh Tuhan Bapa sebelum wujudnya segala alam) yang mengelakkan kesilapan dalam konsep Logos ( kalimah Tuhan) bahawa Anak Tuhan itu ialah kelahirannya sebagai baru, bukan wujud zaman azali lagi bersama Bapa, yang mana "kelahiran" Anak Tuhan itu sesuatu yang baru yang bercampur-aduk dengan makhluk ciptaan.

Darihal Roh Suci, perkara yang diambil kira bukan soal keTuhanannya, tapi kewujudannya sebagai salah satu oknum dalam Trintiti. Bahawa dia adalah satu personaliti yang bukan lelaki bukan perempuan, tapi dia disebut dalam bentuk gantinama lelaki (masculine). Bahawa dia adalah berbeza dengan dua personaliti yang lain, iaitu Tuhan Bapa dan Tuhan Anak adalah jelas.......
Konsep Triniti juga ditolak oleh satu golongan dari kerana ia tidak ada sumber dari Bibel secara terang-terang. Tapi dokrin ini terdapat secara explicit (tidak langsung) dalam Bibel.....

Demikianlah seterusnya umat kristian terus membahas dan membincang tentang misteri dokrin Triniti dengan tidak berkesudahan. Mereka akan tetap fikir perkara yang bukan-bukan dalam khayalan yang hanya membuang masa. Sebab itulah Allah menganjurkan kepada mereka agar BERHENTI sahaja membicarakan tentang apakah perkata TIGA dalam Tuhan Yang Satu itu.
Mereka patut kembali kepada Tauhid yang murni, maka selesailah segala-galanya. Maka mendapat hidayah petunjuklah mereka ke jalan yang benar.


EHSAN TEMAN CYBER


Sepenuhnya

BERFIKIR TENTANG RAMADAN KITA


Ramadan datang membawa rahmat di awal,buat mencapai keampunan di pertengahan ,agar bisa menjauhi siksaan dineraka

Bila bermula rentetan ramadan insan seluruh alam ini mula berfikir-fikir,macam-macamjenis yang difikir.. contoh:

Mereka yang ahli ibadah berfikir:
Bagaimana perlu dilakukan agar detik-detik,saat-saat ramadan tidak ada yg kosang tanpa amalan.

Mereka ahli kerja berfikir:
Macam mana kerja dibulan ramadan penuh dengan panas ,dahaga dan lapa.Berfikir bagaimana kerja dapat dilakukan lebih efektif pada bulan ramadan.

Mereka ahli perniagaan berfikir :
Berfikir tentang keuntungan yang akan mendatang di bulan ramadan kerana sluruh manusia akan berbelanja lebih dan bersiap sedia pabila hampir syawal.

Mereka remaja berfikir malam ramadan apa yang mahu di isi, tidak fikir untuk ke masjid tapi apa yang di fikir kemeriahan bertempur meriam dan mercun.

Mereka kaum hawa berfikir :
perlu siapkan persiapan syawal awal. Apa masakan yang hendak dimasak berbuka dan bersahur ada yang terlupa pasal bulan ramadanbulan ibadah.Bila hampir syawal
kuih muih pula yang di risaukan.

Mereka yang di perantauan berfikir:
Perlu segera tempah tiket untuk pulang dirisaukan habis di akhir ramadan.

Mereka yang berumahtangga berfikir:
Berlaku pergolakan pemilihan tempat untuk berhari raya.Bermula pilihanraya kecil di bahagian rumah tangga untuk merebut tempat pulang beraya. Ada yang menggunakan kuasa veto mereka,ada yang akur dengan penggiliran.

Mereka yang kaya berfikir:
Inilah masa untuk mereka menyatakan sikap dermawan mereka.Ditayang di media sumbangan kepada anak-anak yatim.Cek sebesar meja jadi tayangan.

Mereka yang miskin berfikir:
Bersyukur datang ramadan, kerana pelbagai bantuan sumbangan akan lebih banyak sampai tika ramadan

Mereka yang akhir berfikir kaki maksiat,tokey dangdut,ahli judi,kaki minum,kaki disko dangdut dana sewaktunyaakan berfikir: Bulan ramadan paling perit semuanya akan dilarang. Datang ramadan seolah penjara ,seolah beban ,tiada kegembiraan pada ramadan.Kadang mereka tetap bergelumang biar apa bulan sekalipun.

Aku berfikir:
Ini yang aku fikir apa berlaku bila datang ramadan pada kita semua,pandai-pandai kita dimana kita berfikir..........





Sepenuhnya

DOSA IBARAT LALAT DAN GUNUNG


Dalam kita menyelusuri hidup yang penuh onak berduri , saban hari bergerak kadang kala kita lupa siapa kita? Siapa tuhan kita ? Apa matlamat kita? Ini menyebabkan kita lupa pada dosa, kesilapan , maksiat yang di lakukan . Kadangkala kita sedar pada dosa tapi kita lupa paa taubat. Sampai bila kita harus begini? Bumi dan alam ini kian di penghujung. Apakah kita menanti saat nyawa di kerongkong? Saat tubuh dipembaringan? Dimana kepekaan kita?

Kepekaan terhadap sesuatu menjadi ukuran terhadap nilai sesebuah masyarakat. Masyarakat yang dibentuk oleh Nabi sangat sensitif terhadap ajaran Islam. Seruan untuk jihad disambut dengan rela hati. Mereka sanggup mengorbankan harta dan diri mereka kerana menegakkan agama Allah. Mereka berlumba-lumba mengerjakan kebajikan dan ketaatan walau sekecil mana sekalipun. Kepada mereka semua kebajikan adalah suruhan Allah. Pada masa yang sama mereka menjauhi segala larangan sama ada yang besar atau kecil. Besar atau kecilnya larangan pada mereka sama sahaja kerana semua itu adalah larangan Allah. Lantaran kepekaan terhadap suruhan dan larangan Allah, mereka sangat takut untuk mengerjakan maksiat walau kesalahan yang kecil sekalipun. Jika mereka membuat kesalahan dan dosa walaupun kecil, mereka merasakan tertekan seolah-olah gunung Uhud akan menimpa dirinya. Apatah lagi jika dosa yang besar..
Masyarakat sekarang sudah banyak berbeza. Kebanyakannya tidak peka terhadap ajaran Islam. Walaupun telah melakukan dosa besar yang sangat banyak, namun dirasakan seperti seekor lalat yang menghinggap batang hidungnya; seolah-olah tidak ada apa-apa. Ini berbeza sekali dengan generasi awal yang merasakan akan dihempap gunung hanya melakukan dosa yang kecil.
Betapa Nabi Adam menangis beratus-ratus tahun hanya melakukan satu dosa sahaja iaitu memakan buah khuldi yang dilarang oleh Allah; sehinggakan airmata tangisannya mengalir menjadi sungai dan laut yang dapat kita manfaatkan hingga dewasa ini. Bagaimanakah keadaan kita adakah kita menangis setelah melakukan dosa bukan setakat satu malahan tidak terkira dosa yang dilakukan?
Hisablah diri sebelum kita dihisab.





Sepenuhnya

MUHASABAH DIRI KITA


Manusia ada khalifah muka yang dipertanggungjawabkan untuk menjadi hamba pada dia yang maha esa.
Tetapi kerana leka kita terlupa apa yang dipertanggungjawabkan .
Marilah meneliti masa yang diberikan agar kita sentiasa ingat pada Dia yang Teragung




Waktu yang dibiarkan berlalu menjadikan kita Insan yang Rugi

Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti)
Puratanya manusia meninggal ketika 65 tahun

“Baligh: Permulaan untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia”

Laki-laki Baligh: 15 tahun
Wanita Baligh : 12 tahun

Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:

MATI-BALIGH= baki USIA……………..65-15= 50 tahun


12 jam siang hari
12 jam malam hari 24 jam sehari



Gambaran kasarnya:

Mari kita muhasabah bersama………!

Waktu kita tidur: 8 jam/hari
Dalam 50 tahun waktu yang habis untuk tidur

18250 hari x 8 jam= 146000 jam=16 tahun7 bulan……
hampir 17 tahun

Muhasabah

Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya………………………………………………………

Waktu aktiviti kita di siang hari :12 jam
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti

18250 hari x12 jam=219000 jam=25 tahun

Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah, ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.


Waktu rehat :4 jam
Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat
18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun


Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan……

17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun


Lalu Bilakah masa kita beribadah?


Padahal manusia diciptakan-Nya tiada lain dan tiada bukan untuk semua dan segalanya hanyalah beribadah kepada-Nya, karena satu hal yang pasti kita akan kembali ke alam hakiki illahi...

“ Maut datang menjemput tak pernah bersahut
Malaikat datang menuntut untuk merenggut
Manusia tak kuasa untuk berbicara
Tuhan Maha Kuasa atas syurga dan Neraka”
Memang benar!!!!!
Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi kebanyakan kita belajar agar mudah mencari pekerjaan.
Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah pendapatan kita, kita tidak akan belajar……………………
Memang benar!!!!!!!!!
Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana? Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.
.
“jarang orang menolak untuk di puji dan di puja tatkala mereka berjaya “



Lalu Bila masa kita Beribadah??
Oh mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi?
Karena kita fikir;
solat besar pahalanya, amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga………
Benarkah solat kita itu mencukupi!!!!!!







Berapa sholat kita dalam 50 tahun
1x solat = 10 minit …..5x solat :1 jam
Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat
18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun

Kesimpulan:
waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat (ini kalau yg solat 10minit!)…………2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita….itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima. Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun; dalam percakapan kita yang selalu berdusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris orang tua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang selalu bergelumang dosa…………………………


Muhasabah:
Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian……………………
Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana…………………….



AYUH:
Tiada kata terlambat walaupun waktu bergerak ligat, isilah dengan sesuatu apa yang bermanfaat!!!!!!!

Ingat Akhirat Ingat Mati!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oleh : panglima kahfi
Dari forum Darul NUman



Sepenuhnya