"DI SAAT HATI DI BELENGGU DUKA MUNGKIN TIKA ITU DOSA BERTAKHTA"...

ILMU IMAN AMAL

Rabu, 24 Disember 2008

IMAN , ILMU dan AMAL ,ILMU , IMAN dan AMAL.



Fenomena ini banyak mengelirukan segolongan kita yang kadang kala terperangkap dalam himpitan kalam-kalam yang cuba membawa suatu motif tertentu. Iman, Ilmu, Amal. Sebuah trilogi yang tidak dapat di pisahkan. Saling terkait. Iman tanpa ilmu, sesat. Ilmu tanpa Amal, sesat. Amal tanpa ilmu, taklid.
Secara susunan nya kadang kala ia terlalu dipertikai akan kepentiangan untuk menyusun nya. Ada menyatakan ilmu itu dahulu dari iman , dan ada menyatakan iman dahulu dari amal. Apapun yang pasti ketiga ini berkait antara satu sama lain.



IMAN , ILMU dan AMAL ,ILMU , IMAN dan AMAL.


Fenomena ini banyak mengelirukan segolongan kita yang kadang kala terperangkap dalam himpitan kalam-kalam yang cuba membawa suatu motif tertentu. Iman, Ilmu, Amal. Sebuah trilogi yang tidak dapat di pisahkan. Saling terkait. Iman tanpa ilmu, sesat. Ilmu tanpa Amal, sesat. Amal tanpa ilmu, taklid.
Secara susunan nya kadang kala ia terlalu dipertikai akan kepentiangan untuk menyusun nya. Ada menyatakan ilmu itu dahulu dari iman , dan ada menyatakan iman dahulu dari amal. Apapun yang pasti ketiga ini berkait antara satu sama lain.

ILMU


Ilmu sesuatu yang sering diutamakan. Tidak dipelihara dengan baik. Kadang ilmu hanya dijadikan sesuatu yang nisbi. Ada tapi tidak ada atau Tidak ada tetapi ada? Tetapi yang pasti adalh ilmu itu satu kewajipan yang tidak bole di pertikai kerana terdapat bukti dan dalil yang pasti semua mengetahuinya.
Akhir-akhir ini satu fenomena yang ditemui, yang membuat kita ketahui bahawa kadang-kadang seseorang tidak faham dengan ilmu yang dipelajarinya. Untuk apa ilmu itu digunakan? Akan bagaimana bila mengamalkan ilmu itu? Fenomena klasik, tapi tetap membuat kita tidak habis ber fikir.
Belajar, mencari ilmu kadang di jadikan formula belaka. Kerana maruah, harga diri, atau bahkan desakan dari pihak orang lain, orang tua, suami, isteri, desakan majikan ,dan lain-lain lagi. Pada akhirnya ilmu tidak meresapi dalam diri. Tidak meninggalkan bekas. Bahkan mungkin, tidak menjadikan diri lebih baik.




IMAN


Iman pula melahirkan penyaksian mata hati (musyahadah) terhadap ketuhanan Allah s.w.t pada setiap pandangan kepada segala perkara. Allah s.w.t berfirman:
Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan Rasul-Nya… (Ayat 136 : Surah an-Nisaa’)
Sabda rasulullah :
“Allah tidak menerima iman tanpa amal perbuatan dan tidak pula menerima amal perbuatan tanpa iman”…. [HR. Ath-Thabrani]

Ayat di atas ditujukan kepada orang yang sudah beriman. Mereka sudah pun beriman tetapi masih digesa supaya beriman. Iman pada tahap permulaan berdasarkan dalil-dalil dan pembuktian. Kemudian mereka diajak pula kepada iman dengan penyaksian mata hati, menyaksikan Rububiyah yang tidak pernah berpisah daripada ubudiyah. Tanpa penyaksian terhadap Rububiyah segala amal tidak berguna kerana orang yang beramal menisbahkan amal itu kepada dirinya sendiri, sedangkan tiada yang melakukan sesuatu melainkan dengan izin Allah s.w.t, dengan Kudrat dan Iradat-Nya, dengan Haula dan Kuwwata-Nya. Himpunan amal sebesar gunung tidak dapat menandingi iman yang sebesar zarah. Orang yang beriman dan menyaksikan Rububiyah pada segala perkara dan semua amal itulah orang yang memperolehi nikmat yang sempurna lahir dan batin, kerana hubungannya dengan Allah s.w.t tidak pernah putus. Orang inilah yang berasa puas dengan berbuat taat kepada Allah s.w.t dan berasa cukup dengan-Nya, kerana tiada Tuhan melainkan Allah s.w.t dan tidak berlaku sesuatu perkara melainkan menurut ketentuan-Nya. Apa lagi yang patut dibuat oleh seorang hamba melainkan taat kepada-Nya dan menerima keputusan-Nya.
Kesimpulannya iman merupakan penentu sah sesuatu amalan seorang hamb a yang mengaku iman kepadaNYA



AMAL

Amal merupakan satu aplikasi yang hasil dari gabungan ilmu dan iman kerana kebenaran iman dapat di lihat amal soleh seseorng .Allah bersumpah demi sesungguhnya manusia itu rugi andai beriman tanpa amal
Allah SWT berfirman, "Demi masa. Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh, serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." (Surah Al-Asr : 1-3).
“Allah tidak menerima iman tanpa amal perbuatan dan tidak pula menerima amal perbuatan tanpa iman”…. [HR. Ath-Thabrani]
Berdasarkan bukti dan dalil di atas tidak sempurna iman dan ilmu seseorng itu melainkan dengan disulami dengan amal yang terhasil kefahaman dari ilmu ,dan penyatuan yang hadir hasil penyaksian bahawa ianya benar dan hasilnya , anggota badan itu yang bergerak demi merealisasikan ilmu dan iman dengan amal nya .


HUBUNGAN ILMU ,IMAN dan AMAL .


Tentang hubungan antara iman dan amal, demikian sabdanya,

“Allah tidak menerima iman tanpa amal perbuatan dan tidak pula menerima amal perbuatan tanpa iman”…. [HR. Ath-Thabrani] kemudian dijelaskannya pula bahwa, “Menuntut ilmu itu wajib atas setiap muslim”…. [HR. Ibnu Majah dari Anas, HR. Al Baihaqi] Selanjutnya, suatu ketika seorang sahabatnya, Imran, berkata bahwasanya ia pernah bertanya, "Wahai Rasulullah, amalan-amalan apakah yang seharusnya dilakukan orang-orang?". Beliau Saw. menjawab: "Masing-masing dimudahkan kepada suatu yang diciptakan untuknya"…. [HR. Bukhari] “Barangsiapa mengamalkan apa yang diketahuinya, niscaya Allah mewariskan kepadanya ilmu yang belum diketahuinya.”…. [HR. Abu Na’im] ”Ilmu itu ada dua, yaitu ilmu lisan, itulah hujjah Allah Ta’ala atas makhlukNya, dan ilmu yang di dalam qalb, itulah ilmu yang bermanfaat.” …. [HR. At Tirmidzi] ”Seseorang itu tidak menjadi ‘alim (ber-ilmu) sehingga ia mengamalkan ilmunya.” …. [HR. Ibnu Hibban]
Sekali peristiwa datanglah seorang sahabat kepada Nabi Saw. dengan mengajukan pertanyaan:
”Wahai Rasulullah, apakah amalan yang lebih utama ?” Jawab Rasulullah Saw.: “Ilmu Pengetahuan tentang Allah ! ” Sahabat itu bertanya pula “Ilmu apa yang Nabi maksudkan ?”. Jawab Nabi Saw.: ”Ilmu Pengetahuan tentang Allah Subhanaahu wa Ta’ala ! ” Sahabat itu rupanya menyangka Rasulullah Saw salah tangkap, ditegaskan lagi “Wahai Rasulullah, kami bertanya tentang amalan, sedang Engkau menjawab tentang Ilmu !” Jawab Nabi Saw. pula “Sesungguhnya sedikit amalan akan berfaedah bila disertai dengan ilmu tentang Allah, dan banyak amalan tidak akan bermanfaat bila disertai kejahilan tentang Allah”[HR. Ibnu Abdil Birr dari Anas]
Kejahilan adalah kebodohan yang terjadi karena ketiadaan ilmu pengetahuan. Dengan demikian, kualiti amal setiap orang menjadi sangat berkaitan dengan keimanan dan ilmu pengetahuan karena ”Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, mereka diberi petunjuk oleh Rabb mereka kerana keimanannya … QS.[10]:9. Ilmu pengetahuan tentang Allah Subhanaahu wa Ta’ala adalah penyambung antara keimanannya dengan amalan-amalan manusia di muka bumi ini. Sebagaimana kaedah pengaliran iman yang diajarkan oleh Rasulullah Saw. bahwasanya iman adalah sebuah tashdiq bi-l-qalbi yang di ikrarkan bi-l-lisan dan di amalkan bil arkan …Dengan itu di simpulkan bahawa kita jangan memisah ketiga komponen yang telah kita perhatikan tadi , kerana pemisahan setiap komponen menjadikan islam itu janggal dan susah dan sukar.



Sepenuhnya

LAWAK ANTARA BENUA OLEH NEGARA KU

Selasa, 16 Disember 2008


Klik Disini...



Dengar lah satu cerita lawak agak kalau sahabt perhatikan ..Semalam kerajaan malaysia ku menurunkan lagi harga petrol dan diesel menjadikan hargapetrol RON97 diturunkan daripada RM1.90 kepada RM1.80 seliter, manakala petrol RON92 dan diesel masing-masing daripada RM1.80 kepada RM1.70 sen seliter. Inilah adalah kali ketujuh turun nih lawak betul . Masa naik punya mencacak masa turun lembab. Mungkin harga petrol pon macam saham kot turun naik . Tapi kan aku rasa bulan satu nih akan turun lagi .Ini sebab PRK kuala terengganu hahahaha gula-gula murahan untuk kanak-kanak UMNO dan BN(jangan marah ) disana. Adoi la dah tidak cara lain dah ker nak tarik perhatian rakyat itu jer yang mereka mampu buat .Aku diluar negari nih rasa terharu dengan gula-gula kerajaan kita nih hahahahaaahhh Bapak aku pon ringan sikit tapi itu bukan matlamat utama perjuangan la sahabat sekalian . Aku rasa cerita lawak nih mungkin takkan habis sirinya sehingga satu episod yang bestnya bermain diPRK Kuala Terengganu.




Sepenuhnya

PERJUANGAN TANPA SENJATA

Jumaat, 5 Disember 2008

Bila di sebut perjuangan ramai orang akan berfikir di kepala tentang medan dan jalan yang akan di tempuhi. Biar lah sukar mana perjuangan itu ia sudah pasti akan akan di tempuhi.Biar sukar mana ia tetap didokongi. Perjuagan untuk keluar dari kepompong jahiliyaah kepada hidup berjuang mati terbilang itu amat lagi hebat.



Perjuangan yang hebat itu memerlukan satu pengorbanan dan senjata yang teguh demi menjamin kita agar tidak gugur sia-sia, tidak lemah di pertengahan perjalan sebelum sampai ke medan tempur.

wahai teman!
Ayuh lihat adakah apa senjata kita sudah ada? mungkin kita punya semngt berjuang .. mungkin kita penuh pengorbanan untuk berjuang.. dan mungkin segala jiwa raga kita sudah di pertaruhkan untuk perjuangan... Namun ini semua sia-sia belaka andai sagala senjata yang kita miliki ini tidak di lindungi dengan senjata yang lebih kukuh iaitu senjata iman yang kukuh dan mutayaqqin .

Kita imbau sejarah badar yang hebat , yang membuktikan keutuhan iman merupakan senjata yang utama..mengimbau kembali sejarah mereka mati terbilang tanpa senjata zahiriyyah seperti Asiah , Mashitah , Hamzah , Pemuda GUA dan lain-lain lagi menjadi bukti iman merupakan senjata yang teguh menuju ke medan perjuang .

Wahai teman !
Apa sucikah iman kita? Apa benar kah iman kita ? Apa kita sentiasa fikir demi iman kita ? Dan apa lagi harus ku katakan tentang iman ini? Ayuh kita menyingkap iman kita agar perjuangan kita ini berlandaskan iman yang benar bukan kerana semangat , bukan kerana ramai , bukan kerana kemenangan ,bukan kerana kebendaan atau dunia yang mananti di hadapan kita . Lihat lah kepada mereka yang gugur sia-sia dek menongkah perjuangan tanpa senjata iman .Walau begitu , aku tetap menyanjung mereka kerana niat suci mereka dan kita harus membawa mereka kelandasan yang sebenar.

Seandai kita sedar atau tidak anai-anai yang senyap sedang merosakkan jiwa-jiwa pejuang kita sekarang semakin bersarang kerana perjuangan mereka itu seperti telah ku katakan tadi tiada senjata yang teguh .. Anai-anai ini kian bersarang dan kian membiak serius.. Jangan kita memandang kepada musuh sehingga lupa memandang kepada diri kita yang penuh calar-balar kelemahan yang mula di tampak kan hasil kesilapan kita sendiri ..

MENGHAPUS MATERIAL MEMBINA IMAN

Wahai Teman !

Ayuh kita hapuskan material yang membusuk didalam jiwa . Ia sekadar perhiasan , permainan yang membuat kanak-kanak itu leka atau lupa akan kehendak nya, namun bagi mereka yang matang harus sedar bukan selama kita akan terus menjadi kanak-kanak yang di perbudakkan orang lain hanya dengan permain yang sementara.. Tinggalkan permainan itu perhatikan masa depan yang tiada mainan dan alat yang membuat kita leka .

Awas lah !!!
Kadang kala musuh juga menjadikan mainan sebagai senjata mereka untuk memusnahkan kita... Harta di persoalkan ... pangkat di tawarkan ...kemewahan dan kesenangan di taburkan agar kita leka dan meninggalkan perjuangan ..

Membina iman itu suatu jalan yang tiada sukarnya seandai kita punya sedia. Binalah iman dengan kita memahami kalam asas iman yang tersirat padanya seluruh cadang-cabang iman yang kita harus merungkai dengan penuh teliti

Carilah jalan berlutut untuk kita membina iman jangan kita mencari jalan pintas atau cepat kerana ia pasti merugikan kita .

Tiada lagi kalam di kotakan fikir ku ini sekadar kita fikir dan memerhati

MATI TERBILANG



Sepenuhnya

SUFI HARAKI :Jalan mengenal kekurangan diri

Isnin, 3 November 2008

Seseungguhnya insan itu di cipta dengan penuh sifat kekurangan ..Dengan kekurangan itu ia dapat mengetahui siap dirinya dan siapa pencipta?Terdapat ramai dari mereka yang tidak mengenal kekurangan diri mereka,lantas membawa mereka kepada sifat-sifat mazmumah.Terdapat juga mereka-mereka yang dapat mengenal kekurangan diri.




Oleh itu ketahuilah sekiranya Allah Azza wa Jalla berkehendak kebajikan dan hikmah bagi hambaNya,
nescaya diperlihatkanNya kekurangan- kekurangan, kecelaan diri hamba itu.
Siapa yg penglihatan hatinya tembus, nescaya tidak tersembunyi
kepadanya akan kekurangan dan kecelaan dirinya itu.
Maka apabila dia sudah mengetahui akan kekurangan dan kecelaan dirinya itu,
nescaya akan memungkinkan dirinya mengubati dan membersihkannya.
Malangnya kebanyakan hamba tidak mengetahui akan kekurangan dirinya,
malah mereka lebih mudah lagi melihat habuk pada mata saudaranya
daripada melihat kecacatan matanya pada dirinya sendiri.
Barangsiapa ingin megetahui kekurangan dirinya, maka baginya tertentu empat jalan:
1. Berguru dengan yang Mursyid
2. Mencari teman yang benar
3. Mendengar celaan daripada musuhnya
4. Bercampur dan melihat gelagat kecelaan pada manusia lalu diperhatikan kembali pada dirinya akan kecelaan dan kekurangan yang ada pada diri nya.

(Petikan dari Kitab Ihya Ulumuddin)

Sepenuhnya

KHUTBAH MASJID SAIF:KRISIS KEJATUHAN MATA WANG

Jumaat, 24 Oktober 2008



Riuh dunia bila kedaan ekonomi utama dunia merudum ..bermula dengan pelopor ekonomi kapitalis dunia AMERIKA SYARIKAT ..di ikut dengan dengan sistem yang turut mengalami keadaan yang sama..

KHATIB hari ini menyentuh tentang kesan ekonomi eropah yang memberi kesan kepada asia barat dan dunia aran juga keseluruh dunia..Beliau juga menyentuh sikap wanita arab yang masih berpegang kepada khurafat iaitu bertemu ahli sihir .. dua tajuk utama dikupas penuh ilmiah dengan sokongan alquran dan hadis juga kata-kata ulama

Beliau mengatakan peri penting seluruh dunia islam agar berdikari juga tidak bergantung kepada yang dan kembali kepada sisten ekonomi islam yang lebih adil dan syumul .
Dia juga mengatakan riba punca segala meruntuhkan ekonomi sekarang...
Kupasan beliau begitu teliti dan bermanfaat.

Beliau juga menganjur semua suami agar mendidik isteri mereka agar menjauhi dosa besar iaitu syirik .. akibat mempercayai sihir...

Beliau mengajak agar semua jemaah dan seluruh umat islam kembali kepada ALLAH dan Rasul;;

Sepenuhnya

POLITIK: Duit Sekupang

Khamis, 25 September 2008


Biar aku di perantauan aku juga merasai kenaikan harga minyak .Segala-galanya naik tak kira kecil atau besar.. melihat berita menter kita telah turun harga rasa seronok juga tapi aku pelik laaa ... Kenapakah sikit sangat dia turunkan? Semua penulis juga blogger menulis kenapa sewaktu naik bernafsu sekali ? Tetapi sewaktu nak turunkan tiada bernafsu nak turunkan banyak sikit.. Mungkin dia berpuasa nafsu dia sekat laaa... Apapun sekupang turun tidak ada faedahnya pada kita rakyat yang tidak menentu pendapatan... Aku juga simpati dengan mereka di tanahairku.. Disini minyal jauh lebih murah dari Malaysiaku ... entahtlah ungkapan yang sukar nak dibicarakan dalam hati .. Duit raya sekupang dulu kalau dapat dibuang saja atau di buat beli gula-gula saja.. Tapi menteri kita bagi sekupang duit raya nak hidupkan motosikal pun belum tentu .. El KAHFI




Sepenuhnya

ENGKAU YANG SATU








Jangan kita berkata cinta seandai hati bergantung cinta pada yang fana,jangan merayu cinta andai hati merindu dusta,jangan menagih rindu di hati andai alpa menapak di hati ........



Jika Aku Jatuh Cinta ...

Cinta
Sebuah kata singkat yang memiliki makna luas. Walaupun belum di definisi secara pasti,namun kesan cinta diakui oleh semua orang.

Imam Al-Ghazali mengatakan cinta itu ibarat pohon kayu yang baik.
Akarnya tetap di bumi, cabangya di langit dan buahnya lahir batin, lidah dan anggota-anggota badan.
Ditujukan oleh pengaruh-pengaruh yang muncul dari cinta itu dalam hati dan anggota badan,seperti ditunjukkanya asap dalam api dan ditunjukkanya buah dan pepohon.

Cinta sejati hanyalah pada Rabbul Izzati. Cinta yang takkan bertepuk sebelah tangan.
Namun Allah tidak melarang cinta hamba-Nya.Dia berikan kita cinta kepada anak isteri,suami,orang tua,kaum muslimin dan lain-lainnya.

Tapi cinta itu tentu posisinya tidak melebihi cinta kita pada Allah,
kerana Allah mengatakan,

"Katakanlah! 'Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu,
kaum keluargamu, harta-benda yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khwatiri akan rugi dan rumah tangga yang kamu senangi (manakala itu semua) lebih kamu cintai dari pada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah akibat-Nya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasik."

Syair ada berkata:
seorang kekasih mengharapkan kekasihnya akan cintanya.. daripada cinta lah iya mengharapkan padanya
kerinduan...dari rindunya lah iya mgenharap pertemuan ....

kepahlawanan para pejuang juga tidak terlepas dari pengaruh cintanya seorang pemuda kepada pemudi.

Umar bin Abdul Aziz berjaya memenangkan pertarungan cinta sucinya kepada Allah dari pada cinta tidak bertuannya kepada seorang gadis.

Bagaimana Rabiatul Adawiyah menolak cinta Hassan Basri hanya kerana hebatnya cinta beliau pada kekasihnya yang satu...

Bagaimana cinta Mashitah dan keluarganya pada iman yang penuh kemanisan meleburkan cinta keluarganya bersama didalam kawah yang panas.


Tidak ada yang salah pada cinta. Berusahalah meletekkan pada tempat,
waktu dan disisi yang tepat.








Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu.

Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu

Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling
pada hati-Mu.

Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang
merindui syahid di jalan-Mu.Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.

Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu
melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.

Ya Allah Engaku mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu, telah berjumpa pada taat pada-Mu, telah bersatu dalam dakwah pada-MU, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.

Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tiada pernah pudar.

Lapangkanlah dada-dada kami dengna limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu.


el-kahfi..
Sepenuhnya

SIAPA TEMAN , SAHABAT DAN KAWAN?

Selasa, 23 September 2008

Sahabat kita adalah cermin kepada kita,ramai kita tertipu keraNa sahabt.

KALAU MENCARI TEMAN.......

ISLAM merupakan agama yang lengkap dalam semua aspek kehidupan sama
ada
dari segi ilmu pengetahuan, ekonomi, politik dan juga sosial. Oleh
itu,
dalam kehidupan sosial, kita telah disediakan beberapa garis panduan
yang kalau diikuti boleh mendatangkan kebaikan dan menghindarkan
keburukan.

Contoh kehidupan bersosial ialah soal mencari sahabat. Kita
dinasihatkan
supaya berhati-hati memilih sahabat kerana Islam menegah kita
mancari
sahabat yg boleh membawa kpd kemungkaran.

Seperti fiman Allah SWT dalam surah Kahfi ayat 29 yang bermaksud :

"Janganlah engkau mengikuti orang yg telah Kami lupakan hatinya
untuk mengingat-ingat (berzikir) pada Kami dan ia suka mengikuti
hawa
nafsunya."

Sekiranya kita memilih sahabat yang terlalu cintakan dunia dan
mementingkan hawa nafsunya, sahabat itu akan merugikan kita. Malah,
lambat-laun, kita mencari sahabat yang soleh yg paling ingat
-mengingati ke jalan yang diredhai oleh Allah SWT.

Hal ini dijelaskan oleh Rasulullah SAW dalam sebuah hadis yang
bermaksud :

"Seseorang itu menurut agama (aturan) kekasihnya, maka oleh sebab
itu
baiklah seseorang dari kamu semua itu meniliti orang yang dikasihi."



WASIAT AL-QAMAH

Sifat-sifat yang perlu ada pada seseorang yg ingin kita jadikan
sahabat
bolehlah kita contohi daripada wasiat yang diberikan oleh al-Qamah
kepada anaknya.......

Katanya :

"Hai anakku, jikalau engkau rasa perlu bersahabat dengan seseorang
maka
pilihlah yang mempunyai sifat-sifat ini iaitu :

Jikalau engkau melayaninya, ia suka melindungi, jika engkau
bersahabat
dengannya, ia akan merupakan hiasan dirimu dan jika engkau
dalam keadaan kekurangan nafkah, ia suka mencukupi keperluanmu.

Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan
untuk
memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan
rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, ia
suka
menghitung-hitungkan.

Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan
untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan
rasa
terharu, dan dianggap sangat berguna, sedangkan jikalau ia
mengetahui
tentang tungkan keburukan dirimu lalu ia suka menutupinya.

Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya,
pasti
ia memberi, jikalau engkau diam, ia mulai menyapamu dahulu dan jika
ada
sesuatu kesukaran dan kesedihan yg menimpa dirimu, ia suka membantu
dan
meringankanmu serta menghiburkanmu.

Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan
ucapan
dan bukan selalu mempercayainya sahaja. Jikalau engkau
mengemukakan sesuatu persoalan yang berat, ia suka mengusahakannya
dan
jikalau engkau berselisih dengannya, ia suka sekali mengalah
untuk kepentinganmu."


Saiyidina Ali KWJ menjelaskan tentang sahabat yang baik. Antara
lain,
beliau menyatakan...

"Sahabat yang sebenar-benarnya ialah orang yang ada di sampingmu. Ia
suka membabitkan dirinya sendiri dalam bahaya demi untuk
kesejahteraanmu."

Saiyidina Ali KWJ bukan setakat bercakap kosong, malah telah
membuktikan
kata-katanya dengan mengambil alih tempat tidur Rasulullah SAW
sewaktu
baginda bersama Saiyidina Abu Bakar merancang untuk berhijrah ke
Madinah. Walaupun Saiyidina Ali KWJ tahu risiko
yang terlalu tinggi akan dihadapinya kerana pemuda-pemuda Quraisy
bercadang untuk menyerbu rumah Rasulullah SAW dan membunuhnya,
tetapi
Saiyidina Ali KWJ sanggup menghadapi bahaya itu atas dasar
kepentingan keselamatan sahabatnya.

Atas pengorbanan dan kesetiaan beliau, Allah telah menyelamatkan
beliau
daripada dibunuh oleh pemuda-pemuda Quraisy itu.

Contoh persahabatan lain yg boleh diteladani ialah persahabatan
Saiyidina Abu Bakar dengan Rasulullah SAW. Saidina Abu Bakar
sentiasa
mempercayai dan mengiakan apa yang Rasullullah SAW katakan. Sebagai
contoh, sewaktu Rasulullah SAW menceritakan perjalanan Isra' dan
Mi'raj
kepada semua orang di Kota Mekah, mereka tidak mempercayai cerita
Rasulullah SAW malah mengejek-ngejek dan menuduh baginda sebagai
pembohong.

Mereka yang tidak percaya kepada cerita Rasulullah SAW telah pergi
berjumpa dengan Saiyidina Abu Bakar untuk menanyakan sama ada cerita
tersebut benar atau sebaliknya. Tujuan mereka adalah untuk
mentertawakan
Saidina Abu Bakar yang menjadi sahabat baik Rasulullah SAW. Apabila
Saiyidina Abu Bakar mendengar mendengar pertanyaan mereka, dengan
tenang
beliau bertanya semula apakah benar Rasulullah
SAW bercerita sedemikian. Mereka mengatakan begitulah cerita
Rasulullah
SAW lalu tanpa ragu-ragu Saiyidina Abu Bakar menyatakan apa yang
Rasulullah SAW katakan itu semuanya benar.

Saiyidina Abu Bakar bukan setakat mempercayai apa yang sahabatnya
katakan tetapi juga sanggup berkorban harta untuk kepentingan
perjuangan agama Islam yang dibawa oleh sahabatnya.


PENGORBANAN SAHABAT NABI.

Di samping itu, pengorbanan yang paling besar yang diberikan oleh
Saiyidina Abu Bakar kepada Rasulullah SAW ialah apabila sanggup
bersama-sama dengan sahabatnya sewaktu berhijrah ke Madinah.
Penghijrahan Rasulullah SAW ke Madinah bukanlah satu perjalanan yang
selamat kerana orang-orang Quraisy sentiasa memusuhi dan ingin
membunuh
baginda.

Sewaktu dalam perjalanan dari Makkah ke Madinah, Saiyidina Abu Bakar
sentiasa berada di hadapan dan di belakang Rasulullah SAW. Apabila
baginda bertanya akan hal itu, Saidina Abu Bakar menjawab...

"Aku berjalan di hadapan untuk memilih jalan yang baik dan selamat
sementara aku berjalan di belakangmu untuk menjaga keselamatanmu
dari serangan musuh yang mengejarmu."


Sebagai kesimpulan, marilah kita perhatikan nasihat Abu Sulaiman
Tentang
pentingnya memilih sahabat seperti yang dianjurkan oleh Islam.

Katanya...

Janganlah sesekali engkau bersahabat melainkan salah satu daripada 2
orang ini :
Pertama, orang yang dapat engkau ajak bersahabat dalam urusan
duniamu
dengan jujur.

Kedua, orang yang dijadikan sahabat itu dapat menambahkan
kemanfaatan
duniamu untuk urusan akhiratmu.

Jika engkau bersahabat selain daripada 2 orang ini, pastinya engkau
memiliki kebodohan yang luar biasa besarnya.

Wallahu ta'ala a'lam.......
Wassalamu.......>
Al-Fakir Ilallah - Abdul Jamil Lam Al-Qadiri





SUBJECT: KAWAN SEJATI
“Maha suci Allah yang menciptakan berpasang-pasangan semuanya di antara apa-apa yang tumbuhkan bumi dan dari diri mereka sendiri dan dari apa-apa yang tidak mereka ketahui.” (Ya Sin : 36)

KAWAN sejati ialah orang yang mencintaimu meskipun telah mengenalmu
dengan sebenar-benarnya iaitu baik atau burukmu.

HATI yang terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

ORANG-ORANG yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal
terbaik,mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari
setiap hal yang hadir dalam hidupnya.

SAHABAT yang setia bagai pewangi yang mengharumkan.
SAHABAT sejati menjadi pendorong impian.
SAHABAT berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.
KASIHKAN manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana
disitu tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh kebahagiaan

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al Baqarah:216)

KEMAAFAN mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah
melukai hati
kita. Jangan sekali Kemaafan yang diminta hanya sekadar
melepaskan batuk ditangga.

Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat
mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang di beri secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi.

“Jika kamu melahirkan sesuatu kebaikan atau menyembunyikan atau
memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sesungguhnya Allah lagi Maha Pema’af lagi Maha Kuasa”. (An Nisaa’ : 149)


Kita hanya boleh membentuk diri kita sebagai insan
yang berfungsi
sepenuhnya, Ini tidak bermakna kita tidak mengalami cacat cela.

Kerana manusia itu dibekalkan dengan naluri dan sifat ghaflah serta
nasigan iaitu lupa dan lalai"

“Dan barang siapa mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya,
kemudian dia mohon ampun kepada Allah, nescaya ia mendapati Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang”. (An Nisaa’ : 110)

“Barang siapa diberi petunjuk Oleh Allah, dialah yang mendapat
petunjuk; dan barang siapa yang disesatkan Allah , maka merekalah orang-orang yang merugi” (Al-A’Raaf :
178)


Sepenuhnya

JAWATAN KOSONG

Isnin, 22 September 2008

Semua akan dikehendaki hadir tanpa sebarang pengecualian.Anda cuma perlu baca dan pahamkan.


KEKOSONGAN JAWATAN:
a. Ahli Syurga Dari Awal.
b. Ahli Neraka Dari Awal.
c. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil.
Anda tidak perlu bawa pingat.
Anda tidak p! erlu bawa wang atau harta (yg banyak).
Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.
*Sila bawa dokumen asal Iman dan Amal.

PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:
1.Siapa Tuhan anda?
2.Apa Agama anda?
3.Siapa Nabi anda?
4.Apa Kitab anda?
5.Di mana Kiblat anda?
6.Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:
Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:
Sabda Rasullah SAW:

”Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kubu! rnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara terompah (kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya
diletakkan di sebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan
daripada sedekah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan di hujung dua kakinya.

Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat:
dari arasku tidak ada jalan masuk.
Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk.
Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk.
Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal- kebajikan: dibahagianku tidak ada jalan masuk.
Maka malaikat berkata kepadanya: Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) diperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu:
Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki(muhammad) yang kamu dahulu sentiasa
bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?
Maka berkata mayat itu: Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang. Maka berkata alaikat: Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki- laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah Nabi Muhammad saw dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka malaikat berkata kepada mayat itu: Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semul! a di akhirat Insya'Allah.

Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan
itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya" Nampaknya pertahanan kita perlu kuat dari semua aras (kepala, kanan, kiri dan hujung kaki).!
Wallahu-a'lam





Sepenuhnya

BERTANYA DAN BERFIKIR

AKIDAH TRINITI



AKIDAH TRINITI

Pengenalan

Bagi kita orang Islam ramai yang tidak tahu apakah yang difahami oleh umat kristian tentang akidah Triniti ini. Saya akan ambil penjelasan daripada sebuah buku Christian Theology oleh Millard J. Erickson, dalam mukasurat 367;
It appears that Tertullian was right in affirming that the doctrine of the Trinity must be divinely revealed, not humanly constructed. It is so absurd from a human standpoint that no one would have invented it. We do not hold the doctrine of Trinity because it is self-evidence or logically cogent. We hold it because God has revealed that this is what he is like. As someone said of this doctrine.....Try to explain it, and you will lose your mind;......But try to deny it, you will lose your soul.....

Maksudnya:
[ Nampaknya mazhab Tertullian adalah tepat apabila memperkatakan tentang dokrin Triniti bahawa ia diberitahu oleh Ilahi, bukan sesuatu rekaan manusia. Ia seolah-olah tidak munasabah bagi pandangan manusia yang tidak mungkin ia dicipta oleh khayalan manusia. Kami tidak berpegang kepada dokrin Triniti kerana ia adalah terbukti ataupun menyakinkan secara logik. Kami percaya kerana Tuhan telah memberitahu bahawa Dia adalah begitu. Ada orang berkata tentang dokrin ini.........
Jika kamu cuba menjelaskannya, kamu akan akan hilang akal;.....sekiranya jika kamu mengengkarinya, kamu akan sesat....]

Demikinalah secara adil saya ambil petikan apa yang difahami oleh umat kristian tentang akidah Triniti. Bagi mereka, ia disimpulkan sebagai sesuatu misteri keTuhanan, sesuatu yang tidak boleh dijangkau oleh otak manusia. Ia adalah suatu hakikat yang hanya perlu diterima tanpa banyak soal. Ini kerana itulah hakikat Tuhan....Dia adalah Triniti.
Dalam bentuk rumusan, Triniti ialah:
Tuhan Yang Esa = Tuhan Bapa + Tuhan Anak + Tuhan Roh Suci
atau,
One God = The Father + The Son + The Holy Spirit
Sungguhpun ia kelihatan bahawa ada 3 Tuhan, tapi bagi umat kristian ia adalah Tuhan Yang Satu. Ketiga-tiga oknum atau Persons (Father, Son, Holy Spirit), sungguhpun Tuhan berlainan tapi......mereka serasi, sekata dan sama zat. Sebab itulah mereka adalah SATU....iaitu 3 Tuhan yang bersatu mengikut sifat dan zat.




Kritikan

Perlu diingat bahawa akidah Triniti ini ditolak oleh kaum Yahudi dan disanggah oleh kitab suci Al-Qur'an. Mari kita perhatikan alasan-alasannya,
Yahudi Menolak Triniti kerana ia bercanggah dengan kitab Hebrew Bible mereka mengikut apa yang sebenarnya diajar oleh kitab-kitab suci mereka dan alim-ulama dan nenek-moyang mereka semenjak Nabi Ibrahim dan nabi-nabi sebelum zaman
lahirnya Nabi Isa (Jesus). Sepanjang yang mereka fahami daripada kitab-kitab suci mereka, akidah Triniti adalah satu ajaran sesat. Tuhan Yang Satu adalah tetap Satu....tidak pernah ada imbasan bahawa Tuhan itu terbahagi kepada 3 oknum.
Sekiranya akidah Triniti ini adalah jelas terdapat dalam Hebrew Bible, tentu alim-ulama mereka sepakat menerimanya dengan sebulat suara. Tambahan pula, ada dikalangan intelek Barat yang tidak percaya Jesus pernah mengajar akidah ini....tidak mungkin Jesus pernah mengaku dia adalah Tuhan. Akidah ini adalah satu rekaan satu gerakan mazhab zaman selepas hilangnya Jesus dan berkembang secara senyap-senyap....lebih-lebih lagi ia mendapat sambutan orang-orang Eropah. Penyibar mazhab Triniti ialah Paul....pengasas awalnya.

Al-Qur'an Menolak Triniti.

Memang jelas kitab suci Al-Qur'an memperbetulkan akidah yang rusak ini. Al-Qur'an menegaskan sebagai wahyu Ilahi bahawa Tuhan adalah Maha Esa. Tuhan tidak terdiri dari 3 oknum...tidak sekali-kali. Islam membawa manusia kembali ke jalan yang benar. Islam mengajar umat manusia supaya mentauhidkan Allah. Akidah Tauhid adalah akidah yang benar dan murni. Islam mengatakan akidah Triniti itu berbau atau berunsur SYIRIK. Ini bererti orang yang percaya kepada akidah Triniti telah mempersekutukan Allah secara tidak langsung. Walau betapa keras umat kristian menegaskan mereka juga adalah umat yang mengEsakan Tuhan, tapi Allah sendiri menolak dakwaan mereka. Perhatikan maksud ayat
berikut,

Wahai Ahli Kitab, janganlah kamu melampaui batas dalam agama kamu, dan jangan kamu kata terhadap Allah, kecuali yang benar.....dan janganlah kamu mengatakan " (Tuhan itu) TIGA", berhentilah (dari ucapan itu). Itu lebih baik bagi kamu....[Surah An-Nisa'(4):171]

Umat kristian akan membantah bahawa mereka tidak pernah kata Tuhan itu TIGA. Sebenarnya ayat Al-Qur'an tidak bermaksud umat kristian mengira Tuhan ada tiga....tetapi cara pemikiran mereka menigakan Tuhan.




Mereka sentiasa terpaksa berfikir dan mengisarkan pemikiran mereka tentang apa erti TIGA itu. Yang TIGA itulah yang mereka rumuskan sebagai akidah Triniti. Alim-ulama mereka berdebat beratus-ratus tahun lama tentang misteri, rahsia dan hakikat TIGA ini. Allah mengatakan perbuatan mereka itu semua membuang masa. Mereka memperkatakan tentang sesuatu yang tidak wujud. Oleh sebab mereka telah berpecah kepada banyak mazhab, kafir-mengakir antara satu puak sama lain, ia akan berterusan....pada hakikatnya menghabis masa dan umur mereka....mereka itu, apa sekalipun TETAP sesat.

.....oleh itu Allah berfirman.....berhentilah (dari ucapan itu)....Itu lebih baik bagi kamu[Surah An-Nisa'(4):171]

Kita umat Islam patut tahu bahawa akidah Triniti.....isu yang membahas perkara TIGA ini sudah lama dibahas...tapi belum lagi tamat. Mari kita baca huraiannya yang diterjemahkan daripada buku Wycliffe Bible Dictionary bawah topik TRINITY;

Gerakan Gereja pada zaman awal yang menentang polytheism ( mempersekutukan Tuhan) berdasarkan ajaran Old Testament (OT), bahawa Tuhan adalah Esa, terpaksa bertanya: Siapakah Jesus Christ ? Adakah dia semata-mata manusia ? Adakah dia malaikat ? Ataupun adakah dia Tuhan ? Dan jika dia adalah Tuhan, wujudkah dua Tuhan ?
Hampir permulaan abad ke-4, satu gerakan kumpulan gereja di bawah pimpinan Arius menegaskan bahawa Jesus adalah malaikat. Athanasius yang menjadi pembela fahaman orthodoks telah berjaya mengutuk fahaman Arianism di Council of Niceae dalam tahun 325 S.M. Keputusan mengutuk Arianism telah diulangi dan Nicene Creed ( Akidah Nicene ) telah diterima di Council of Constantinople dalam tahun 381 S.M.
Perdebatan di council itu berkisar atas makna Son of God ( Anak Tuhan ). Penyokong Arian berkata Sonof God telah wujud sejak azali lagi; ia adalah makhluk and ciptaan, dan tidak sama zat dengan Father ( Tuhan Bapa ), maka bukan Tuhan yang sebenarnya.
Anthanasius, di sebaliknya, membicarakan tentang perbezaan antara makna "keanakan" segi moral dan hakikat.Yang mana setiap orang kristian adalah anak Tuhan ( segi moral ), dan anak yang hakiki ialah seperti Isaac ialah anak Abraham. Jika Jesus adalah anak dari konteks moral, dia adalah sama dengan kita semua dan bukan anak tunggal Tuhan ( the only begotten Son ).

Pendokong Arian menjawap bahawa Jesus dilahirkan sebagai anak tunggal kerana dia berasal hanya daripada Bapa, sementara kita semua dilahirkan ( dianggap sebagai anak ) Tuhan melalui - kepercayaan - kepada Anak Tuhan. Akan tetapi konsep ini akan menjadikan kita semua anak-anak Jesus. Dia akan dikira sebagai pemisah antara kita dan bukan menyatukan kita dengan Tuhan.

Perdebatan berterusan secara terperinci. Arius menggunakan ayat Proverb 8:22., " Tuhan telah menciptakan aku pada permulaan kerjanya" untuk membuktikan bahawa Jesus adalah makhluk. Sebaliknya Anthanasius mentafsirkan ayat ini sebagai menerangkan bahawa ia menunjukkan sifat kemanusiaan Jesus ( human nature ).
Council itu akhirnya menolak dakwaan Arius bahawa Anak ada keserupaan dengan Bapa ( iaitu berlainan zat ), umpama timah serupa dengan perak, dan Council ini telah menerima rumusan akidah Nicene Creed yang mana zat Anak dianggap sama zat dengan Bapa.
Pengkritik mempersendakan teologi dan Council itu kerana berbalah tentang perkara remeh-temeh. Pokok perdebatannya ialah sama ada Jesus adalah " zat yang sama " ( homoousios ) dengan Bapa ( yang mana Jesus adalah Tuhan sepenuhnya
"fully God") ATAUKAH sama ada Jesus itu adalah " zat yang serupa " dengan zat Bapa ( homoiousios ) yang dengan itu Jesus adalah darjat zat yang lebih rendah dibandingkan dengan zat Bapa.....ia adalah perbezaan antara Tuhan dan makhluknya.
Dokrin Triniti ini juga dikritik atas dasar ia memperkenalkan tema-tema kufur (pagan) falsafah Greek ke dalam kristianiti. Ini jauh sekali dari kebenaran.

Alasannya ialah:
Pertama: Athanasius dalam pembahasannya tidak menggunakan falsafah Greek, malahan menggunakan sumber Bibel sepenuhnya.
Kedua: Sebenarnya, Arius ialah orang yang menggunakan kaedah falsafah Greek yang menjadi sifat-sifat ketinggian ketuhanan kepada manusia (Jesus) yang dia anggap nbertaraf lebih rendah dari Tuhan.
Ketiga: Rumusan akidah Nicene Creed telah membuang unsur-unsur kufur falsafah Greek yang pernah diperkenalkan oleh Origen dan bapa-bapa teologi yang lain.
Contohnya ialah dokrin "eternal generation of the Son" ( Tuhan Anak dilahirkan semenjak zaman azali lagi) yang menunjukkan rumusan Nicene, "Begotten of the Father before all worlds" ( Dilahirkan oleh Tuhan Bapa sebelum wujudnya segala alam) yang mengelakkan kesilapan dalam konsep Logos ( kalimah Tuhan) bahawa Anak Tuhan itu ialah kelahirannya sebagai baru, bukan wujud zaman azali lagi bersama Bapa, yang mana "kelahiran" Anak Tuhan itu sesuatu yang baru yang bercampur-aduk dengan makhluk ciptaan.

Darihal Roh Suci, perkara yang diambil kira bukan soal keTuhanannya, tapi kewujudannya sebagai salah satu oknum dalam Trintiti. Bahawa dia adalah satu personaliti yang bukan lelaki bukan perempuan, tapi dia disebut dalam bentuk gantinama lelaki (masculine). Bahawa dia adalah berbeza dengan dua personaliti yang lain, iaitu Tuhan Bapa dan Tuhan Anak adalah jelas.......
Konsep Triniti juga ditolak oleh satu golongan dari kerana ia tidak ada sumber dari Bibel secara terang-terang. Tapi dokrin ini terdapat secara explicit (tidak langsung) dalam Bibel.....

Demikianlah seterusnya umat kristian terus membahas dan membincang tentang misteri dokrin Triniti dengan tidak berkesudahan. Mereka akan tetap fikir perkara yang bukan-bukan dalam khayalan yang hanya membuang masa. Sebab itulah Allah menganjurkan kepada mereka agar BERHENTI sahaja membicarakan tentang apakah perkata TIGA dalam Tuhan Yang Satu itu.
Mereka patut kembali kepada Tauhid yang murni, maka selesailah segala-galanya. Maka mendapat hidayah petunjuklah mereka ke jalan yang benar.


EHSAN TEMAN CYBER


Sepenuhnya

BERFIKIR TENTANG RAMADAN KITA


Ramadan datang membawa rahmat di awal,buat mencapai keampunan di pertengahan ,agar bisa menjauhi siksaan dineraka

Bila bermula rentetan ramadan insan seluruh alam ini mula berfikir-fikir,macam-macamjenis yang difikir.. contoh:

Mereka yang ahli ibadah berfikir:
Bagaimana perlu dilakukan agar detik-detik,saat-saat ramadan tidak ada yg kosang tanpa amalan.

Mereka ahli kerja berfikir:
Macam mana kerja dibulan ramadan penuh dengan panas ,dahaga dan lapa.Berfikir bagaimana kerja dapat dilakukan lebih efektif pada bulan ramadan.

Mereka ahli perniagaan berfikir :
Berfikir tentang keuntungan yang akan mendatang di bulan ramadan kerana sluruh manusia akan berbelanja lebih dan bersiap sedia pabila hampir syawal.

Mereka remaja berfikir malam ramadan apa yang mahu di isi, tidak fikir untuk ke masjid tapi apa yang di fikir kemeriahan bertempur meriam dan mercun.

Mereka kaum hawa berfikir :
perlu siapkan persiapan syawal awal. Apa masakan yang hendak dimasak berbuka dan bersahur ada yang terlupa pasal bulan ramadanbulan ibadah.Bila hampir syawal
kuih muih pula yang di risaukan.

Mereka yang di perantauan berfikir:
Perlu segera tempah tiket untuk pulang dirisaukan habis di akhir ramadan.

Mereka yang berumahtangga berfikir:
Berlaku pergolakan pemilihan tempat untuk berhari raya.Bermula pilihanraya kecil di bahagian rumah tangga untuk merebut tempat pulang beraya. Ada yang menggunakan kuasa veto mereka,ada yang akur dengan penggiliran.

Mereka yang kaya berfikir:
Inilah masa untuk mereka menyatakan sikap dermawan mereka.Ditayang di media sumbangan kepada anak-anak yatim.Cek sebesar meja jadi tayangan.

Mereka yang miskin berfikir:
Bersyukur datang ramadan, kerana pelbagai bantuan sumbangan akan lebih banyak sampai tika ramadan

Mereka yang akhir berfikir kaki maksiat,tokey dangdut,ahli judi,kaki minum,kaki disko dangdut dana sewaktunyaakan berfikir: Bulan ramadan paling perit semuanya akan dilarang. Datang ramadan seolah penjara ,seolah beban ,tiada kegembiraan pada ramadan.Kadang mereka tetap bergelumang biar apa bulan sekalipun.

Aku berfikir:
Ini yang aku fikir apa berlaku bila datang ramadan pada kita semua,pandai-pandai kita dimana kita berfikir..........





Sepenuhnya

DOSA IBARAT LALAT DAN GUNUNG


Dalam kita menyelusuri hidup yang penuh onak berduri , saban hari bergerak kadang kala kita lupa siapa kita? Siapa tuhan kita ? Apa matlamat kita? Ini menyebabkan kita lupa pada dosa, kesilapan , maksiat yang di lakukan . Kadangkala kita sedar pada dosa tapi kita lupa paa taubat. Sampai bila kita harus begini? Bumi dan alam ini kian di penghujung. Apakah kita menanti saat nyawa di kerongkong? Saat tubuh dipembaringan? Dimana kepekaan kita?

Kepekaan terhadap sesuatu menjadi ukuran terhadap nilai sesebuah masyarakat. Masyarakat yang dibentuk oleh Nabi sangat sensitif terhadap ajaran Islam. Seruan untuk jihad disambut dengan rela hati. Mereka sanggup mengorbankan harta dan diri mereka kerana menegakkan agama Allah. Mereka berlumba-lumba mengerjakan kebajikan dan ketaatan walau sekecil mana sekalipun. Kepada mereka semua kebajikan adalah suruhan Allah. Pada masa yang sama mereka menjauhi segala larangan sama ada yang besar atau kecil. Besar atau kecilnya larangan pada mereka sama sahaja kerana semua itu adalah larangan Allah. Lantaran kepekaan terhadap suruhan dan larangan Allah, mereka sangat takut untuk mengerjakan maksiat walau kesalahan yang kecil sekalipun. Jika mereka membuat kesalahan dan dosa walaupun kecil, mereka merasakan tertekan seolah-olah gunung Uhud akan menimpa dirinya. Apatah lagi jika dosa yang besar..
Masyarakat sekarang sudah banyak berbeza. Kebanyakannya tidak peka terhadap ajaran Islam. Walaupun telah melakukan dosa besar yang sangat banyak, namun dirasakan seperti seekor lalat yang menghinggap batang hidungnya; seolah-olah tidak ada apa-apa. Ini berbeza sekali dengan generasi awal yang merasakan akan dihempap gunung hanya melakukan dosa yang kecil.
Betapa Nabi Adam menangis beratus-ratus tahun hanya melakukan satu dosa sahaja iaitu memakan buah khuldi yang dilarang oleh Allah; sehinggakan airmata tangisannya mengalir menjadi sungai dan laut yang dapat kita manfaatkan hingga dewasa ini. Bagaimanakah keadaan kita adakah kita menangis setelah melakukan dosa bukan setakat satu malahan tidak terkira dosa yang dilakukan?
Hisablah diri sebelum kita dihisab.





Sepenuhnya

MUHASABAH DIRI KITA


Manusia ada khalifah muka yang dipertanggungjawabkan untuk menjadi hamba pada dia yang maha esa.
Tetapi kerana leka kita terlupa apa yang dipertanggungjawabkan .
Marilah meneliti masa yang diberikan agar kita sentiasa ingat pada Dia yang Teragung




Waktu yang dibiarkan berlalu menjadikan kita Insan yang Rugi

Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti)
Puratanya manusia meninggal ketika 65 tahun

“Baligh: Permulaan untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia”

Laki-laki Baligh: 15 tahun
Wanita Baligh : 12 tahun

Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:

MATI-BALIGH= baki USIA……………..65-15= 50 tahun


12 jam siang hari
12 jam malam hari 24 jam sehari



Gambaran kasarnya:

Mari kita muhasabah bersama………!

Waktu kita tidur: 8 jam/hari
Dalam 50 tahun waktu yang habis untuk tidur

18250 hari x 8 jam= 146000 jam=16 tahun7 bulan……
hampir 17 tahun

Muhasabah

Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya………………………………………………………

Waktu aktiviti kita di siang hari :12 jam
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti

18250 hari x12 jam=219000 jam=25 tahun

Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah, ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.


Waktu rehat :4 jam
Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat
18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun


Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan……

17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun


Lalu Bilakah masa kita beribadah?


Padahal manusia diciptakan-Nya tiada lain dan tiada bukan untuk semua dan segalanya hanyalah beribadah kepada-Nya, karena satu hal yang pasti kita akan kembali ke alam hakiki illahi...

“ Maut datang menjemput tak pernah bersahut
Malaikat datang menuntut untuk merenggut
Manusia tak kuasa untuk berbicara
Tuhan Maha Kuasa atas syurga dan Neraka”
Memang benar!!!!!
Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi kebanyakan kita belajar agar mudah mencari pekerjaan.
Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah pendapatan kita, kita tidak akan belajar……………………
Memang benar!!!!!!!!!
Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana? Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.
.
“jarang orang menolak untuk di puji dan di puja tatkala mereka berjaya “



Lalu Bila masa kita Beribadah??
Oh mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi?
Karena kita fikir;
solat besar pahalanya, amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga………
Benarkah solat kita itu mencukupi!!!!!!







Berapa sholat kita dalam 50 tahun
1x solat = 10 minit …..5x solat :1 jam
Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat
18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun

Kesimpulan:
waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat (ini kalau yg solat 10minit!)…………2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita….itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima. Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun; dalam percakapan kita yang selalu berdusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris orang tua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang selalu bergelumang dosa…………………………


Muhasabah:
Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian……………………
Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana…………………….



AYUH:
Tiada kata terlambat walaupun waktu bergerak ligat, isilah dengan sesuatu apa yang bermanfaat!!!!!!!

Ingat Akhirat Ingat Mati!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oleh : panglima kahfi
Dari forum Darul NUman



Sepenuhnya

Sukatan, Timbangan dan Ukuran Mengikut Fiqh islami

Ahad, 13 Julai 2008



ASSALAMUALAIKUM

Marilah sahabat-sahabat sekelian kita meneliti sukatan, timbangan dan ukuran mengikut Fiqh islami yang di huraikan dua ulama terkini iaitu Doktor Wahbah Azzuhaili dan Sheikh Ali Jumuah

Sukatan, Timbangan dan Ukuran Mengikut Fiqh islami

1. SUKATAN

Istilah

Melayu

DR WAHBAH

AZ ZUHAILY

DR ALI JUMU’AH MUHAMMAD

Hanafi

Maliki

Syafie

Hanbali

المد

CUPAK

1 1/3 kati @ 675 g

@ 0.688 liter (Syafie) 2 kati (Hanafi)

812.5 g

510 g

510 g

510 g

صاع (البغدادي)

GANTANG

4 cupak @ 5 1/3 kati @ 2.75 liter

@ 3.8 kg (Hanafi) 2.176 kg (Syafie)

3.25 kg

2.04 kg

2.04 kg

2.04 kg

القفيز

12 GANTANG

33 liter @ 128 kati Baghdad

97 kg

24.48 kg

المكّوك

1 ½ gantang

3.06 kg

3.06 kg

3.06 kg

3.06 kg

القلة

KOLAH

101.56 kg

95.625 kg

95.625 kg

95.625 kg

الفرق

Bekas tembaga @ 16 kati @ 10 kg

6.5 kg

6.12 kg

6.12 kg

6.12 kg

الفرق

211.25 kg

198.9 kg

198.9 kg

198.9 kg

الجريب

48 GANTANG

192 cupak

152 kg

97.92 kg

97.92 kg

97.92 kg

الوسق

60 GANTANG

240 cupak

195 kg

122.4 kg

122.4 kg

122.4 kg

الإردب (المصري)

24 GANTANG

96 cupak

78 kg

48.96 kg

95.625 kg

95.625 kg

الويبة

6 GANTANG

24 cupak

33 liter

33 liter

33 liter

33 liter

الكر

720 GANTANG

1,560 kg (timbangan Arab paling besar)

2,340 kg

1,468 kg

1,468 kg

1,468 kg

الكيلة

16.5 liter

16.5 liter

16.5 liter

16.5 liter

القدح

2.0625 liter

2.0625 liter

2.0625 liter

2.0625 liter

الحفنة

812.5 g

510 g

510 g

510 g

القربة

40.625 kg

38.25 kg

38.25 kg

38.25 kg

القسط

1.625 kg

1.02 kg

1.02 kg

1.02 kg

العرق

48.75 kg

30.6 kg

30.6 kg

30.6 kg

المدي

45.9 kg

45.9 kg

45.9 kg

45.9 kg

2. TIMBANGAN

Istilah

Melayu

DR WAHBAH

AZ ZUHAILY

DR ALI JUMU’AH MUHAMMAD

Hanafi

Maliki

Syafie

Hanbali

الدينار

DINAR

4.25 g emas

4.25 g

4.25 g

4.25 g

4.25 g

الدرهم

DIRHAM

3.17 g (Iraqi)

3.12 g (Misri)

3.125 g

2.975 g

2.975 g

2.975 g

الدرهم (العربي)

7 ½ المثقال

2.975 g @ 6 دانق

الرطل (البغدادي)

KATI (Baghdad)

408 g

406 g

382.5 g

382.5 g

382.5 g

الرطل (المصري)

KATI (Mesir)

450 g

449.28 g

449.28 g

449.28 g

449.28 g

الرطل (الشامي)

KATI (Syam)

1875 g

1785 g

1785 g

1785 g

الحبة

0.618 g perak

0.0425 g

0.059 g

0.059 g

0.059 g

حبة الشعير

BIJI GANDUM

0.059 g emas

النواة

5 dirham

15.6 g

14.875 g

14.875 g

14.875 g

المنا

2 kati

المن

812.5 g

773.5 g

773.5 g

773.5 g

الفلس

0.03 g perak

0.521 g

0.496 g

0.496 g

0.496 g

القيراط

0.2125 g emas

0.2125 g

0.1771 g

0.1771 g

0.1771 g

المثقال (العجمي)

20 القيراط

4.8 g

المثقال (العراقي)

20 القيراط

5 g

الأوقية

7 المثقال

119 g perak

124.8 g

119 g

119 g

119 g

الدانق

1/6 Dirham

0.495 g perak

0.521 g

0.496 g

0.496 g

0.496 g

القنطار (الشرعي)

8,400 Dinar

80,000 dirham @ 1,200 الأوقية

149.76 kg

142.7 kg

142.7 kg

142.7 kg

القنطار (الحالي)

256.4 kg

الكيلجة

½ gantang

1523.5 g

1450.3 g

1450.3 g

1450.3 g

الإستار

20.3125 g

19.3375 g

19.3375 g

19.3375 g

الطسوج

0.085 g

0.118 g

0.118 g

0.118 g

الفتيل

0.00009936 g

0.00009936 g

0.00009936 g

0.00009936 g

النقير

0.00001656 g

0.00001656 g

0.00001656 g

0.00001656 g

القطمير

0.00000276 g

0.00000276 g

0.00000276 g

0.00000276 g

الذرة

0.00000023 g

0.00000023 g

0.00000023 g

0.00000023 g

النش

62.4 g

59.5 g

59.5 g

59.5 g

3. UKURAN PANJANG DAN LUAS

Istilah

Melayu

DR WAHBAH

AZ ZUHAILY

DR ALI JUMU’AH MUHAMMAD

Hanafi

Maliki

Syafie

Hanbali

الإصبع

JARI

1.925 cm

1.932 cm

1.472 cm

2.576 cm

2.576 cm

القدم

KAKI

30.4 cm

القبضة

7.728 cm

5.888 cm

10.304 cm

10.304 cm

الشبر

JENGKAL

11.592 cm

8.832 cm

15.456 cm

15.456 cm

الذراع (الهاشمي)

HASTA*

32 jari @ 61.2 cm

46.375 cm

53 cm

61.834 cm

61.834 cm

الذراع (المصري)

HASTA

46.2 cm (yg dikira dlm ilmu fiqh ialah Hasta Hashimi)

الباع

DEPA

4 hasta

1.75 cm

2.12 cm

2.473 cm

2.473 cm

الغلوة

SEPEMANAH

400 hasta @ 184.8 m

الميل

BATU

4,000 hasta @ 1.848 km @ 1,000 depa (½ jam)

1855 cm

1855 cm

3710 cm

3710 cm

الميل البحري

BATU NAUTIKA

1848.32 m

الفرسخ

3 BATU

5.544 km @ 12,000 langkah (1 ½ jam)

5565 m

5565 m

1,1130 m

1,1130 m

البريد العربي

4 الفرسخ

22.176 km (6 jam)

22,260 m

22,260 m

44,520 m

44,520 m

القصبة

6 HASTA

3.696 m

الجريب

100 قصبة

3600 hasta @ 1366.0416 m²

القفيز

1/10 الجريب

136.6 m²

الدونم

1,000 m²

الفدان القديم

EKAR LAMA

5929 m²

القبضة

7.728 cm

5.888 cm

10.304 cm

10.304 cm

الشبر

JENGKAL

11.592 cm

8.832 cm

15.452 cm

15.452 cm

المرحلة

MARHALAH

* lihat penjelasan di bawah

(12 jam)

44.352 km (Syafie)

43 (-+) km (Hanafi)

41.5 km (lain-lain)

44.52 km

44.52 km

89.04 km

89.04 km

4. SEDIKIT KEKELIRUAN MENGENAI MARHALAH

1. Dr Wahbah Az Zuhaily menyebut bahawa dua marhalah ialah 4 barid = 16 farsakh = 48 batu = 88.704 km dan di sisi Hanafi katanya lebih kurang 86 km. Tambahnya lagi, setengah yang lain pula mengatakan 83 km.

2. Dr Ali Jum’ah pula menyebut, satu marhalah bagi Hanafi dan Maliki ialah 44.520 km manakala Syafie dan Hanbali pula 89.04 km. Satu perbezaan yang seratus peratus jaraknya. Mungkinkan perkiraan ini tersilap?

5. Lain-lain

نصاب زكاة الزروع

5 أوسق @ 300 gantang @ 653 kg

(Ukuran dan sukatan ini adalah mengikut pandangan Dr Wahbah Az Zuhaily)

نصاب زكاة الذهب

85 g

نصاب زكاة الفضة

595 g

مسافة قصر الصلاة

2 marhalah: 88.704 km (Syafie)

86.000 km (Hanafi) 83.000 km (lain-lain)

6. RUJUKAN

a. الفقه الإسلامي وأدلته, للدكتور وهبة الزحيلي

b. المكاييل والموازين الشرعية, للدكتور علي جمعة محمد

Disediakan oleh,

Ibnu Ismail

Tanta. Egypt.

1
Sepenuhnya