"DI SAAT HATI DI BELENGGU DUKA MUNGKIN TIKA ITU DOSA BERTAKHTA"...

HAKIKAT EURO

Jumaat, 11 Julai 2008

Hakikat Sebenar Bolasepak Euro 08

Jika benar hakikat kebenaran merupakan sebahagian dari hasil kesepakatan dan muafakat, maka Euro08 boleh menjadi satu agama bersama kepada peminat dan penagih bolasepak sehingga ke saat akhir kehidupan yang berupa menjadi plot panjang yang bermula dari tiupan perlawanan pertama hingga perlawanan akhir yang mengisi usia kehidupan.

Dalam permainan bolasepak yang sebenar,ia sudah tentu mempunyai peraturan dan undangnya. Hakikat sebenarannya bukan milik mereka yang menang dan juga bukan milik mereka yang kecundang tetapi, nilai kebenaran atau nilai kesalahan ada di mulut pengadil,yang diputuskan melalui jeritan tiupan wisel .
Pemain dibenarkan untuk mencapai kepuasan dan tidak juga dihalang untuk kecewa, pemain harus memenangkan pertandingan dan dilarang untuk mengalah sehingga ke tiupan wisel terakhir.
Kebenaran bolasepak terjadi jikalau semua pemain berusaha menang, tapi kemenangan bukan hakikat kebenaran sebenarnya.Bagi kita yang berusaha menang dalam beragama merekalah yang sebenar tetapi hakikat sebenar kebenaran agama bukan milik kita.
Jika kumpulan agama kita memenangi dalam pertandingan dalam kehidupan dunia.Bolehlah kita merasa pua…tapi apakah Yang Maha Tinggi juga akan puas?Setelah pelbagai nikmat ia kurniakan pada hambanya.
Inilah adalah sekadar ulasan dari seorang penulis amatur yang muak dengan berita pembunuhan umat islam di Palestin,Iraq,Sudan,Somalia dan di seluruh negara Umat Islam yang di tindas dibiar seketika.Mata dan fikiran tertumpu di Austria dan Switzerland.
Biarlah kemeriahan yang akan di tonton diperlawanan akhir Euro08 hanyalah satu realiti yang tiada pentingnya.Jika kita memilih satu pasukan hari ini marilah kita memilih satu agama dan satu perjuangan kerana,seandai kita tidak memilihnya maka seumur hidup kita akan hanya menjadi penonton yang tidak diancam,yang tidak dikenakan peraturan dan yang bebas tanpa sempadan untuk berteriak dan yang tidak punya anugerah kemuliaan di akhir kemenangan.

Marilah kita cuba menjadi pemain yang punya posisi sendiri agar kita dapat mencapai kemenangan hakiki …


Adaptasi dari artikel pendek berbahasa Indonesia dan petikan berbahasa Arab



0 Comments: